Vijf man sterk zijn we deze keer aanwezig met twee afmeldingen. Ik heb een aanvraag gedaan bij het Arcus college om gebruik te kunnen maken van de metaalwerkplaats. Dat kan in verschillende vormen: of daadwerkelijk daar aan de slag gaan, of mogelijk een gecombineerd project met de studenten aldaar. We wachten af en hopen op een positieve uitkomst. We gaan er van uit dat het Arcus college ook een duurzaam hart heeft en dan komen de oplossingen vanzelf.
Vervolgens een afspraak gemaakt met de gemeente Brunssum betreffende de mogelijkheden van het plaatsen van een kleine turbine. De samenwerking met de gemeente verloopt heel soepel. De betreffende ambtenaar die ik gesproken heb was in ieder geval zeer coöperatief en persoonlijk heel enthousiast en wilde graag het eindresultaat komen bekijken. Ik heb de ambtelijke molen blijkbaar flink aan het werk gezet met mijn vraag. Er was weinig tot niets op gemeentelijk niveau hierover bekend, meerdere afdelingen zijn aan de slag gegaan.
Met het afvallen van de traditionele 3-wieken turbine komen we wat betreft regelgeving in een gebied met meer mogelijkheden. De turbine valt dan in de zogenaamde kruimelgevallenregeling en mag niet hoger dan 3 meter boven het maaiveld uitkomen. Het betreft dan een anders zijnde bouwwerk zoals bijv. airco. Meer dan 3 meter (max. 5 meter) boven het maaiveld is er een stedenbouwkundige afweging vereist. Een decibelmeting is in alle gevallen een vereiste.
Mijn idee is om een kleine Savonius en/of Gorlov turbine te bouwen, max. 50 cm hoog met ongeveer 30 cm diameter, en deze aan de zijkant van het huis grenzend aan mijn buren te plaatsen. Daar is een vrij smalle doorgang (3 meter) en altijd een natuurlijke windverplaatsing. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de turbine stil moet zijn, dat is sowieso een must in het stedelijke gebied.
We moeten aan de slag en we gaan verder met het testen van de motoren. In ieder geval stellen we vast dat de dynamo’s werken, zo’n 14,4 V wordt gemeten. Het amperage meten is een lastiger verhaal. Waarschijnlijk wordt dit bemoeilijkt door de elektronica in de motor die er voor zorgt dat de accu niet overladen wordt. In ieder geval meten we naast de 14,4 V niet veel stroom. Na nog eens alle draden goed te hebben nagelopen bleek de multimeter niet goed ingesteld (10A), na correctie werd er toch nog 2A gemeten.
Na de meting wordt de constructie besproken. We spieken even op internet. De hoeveelheid informatie is teveel van het goede en helpt dus niet echt. Dan maar een eenvoudig tekeningetje zelf maken, wel zo overzichtelijk.
Op naar de volgende bijeenkomst!
Remco