Verslag Repair Café GeredGoed 27 oktober 2012

Het was een drukke, gezellige, hectische en ook spannende middag in het Consuminderhuis! Want het aangekondigde WDR-team (regie/geluid: Bart Coenders, beeld: Benedikt Ahrens, Assistente: Nadine Schwarz) van het programma “Hier und Heute” kwam om het reparatieteam dat op scherp stond, te filmen.

WDR-Team
“Hier und Heute” televisie-team. Foto: Jacques Mols

In het nauwe gangetje tussen reparateurs en klanten, moesten de interviewer en de cameraman hun positie kiezen om alles zo gunstig mogelijk op de gevoelige plaat te leggen.
De missie van Bart Coenders was die middag om het portret van Jacques Mols, eerder bij hem thuis begonnen, verder te voltooien in het Consuminderhuis. Daarnaast moest de doelstelling van het Repaircafé, medewerkers en klanten ook voldoende aan bod komen.
De een was zenuwachtiger dan de ander, maar ze maakten er een mooie reportage van.

Het camera-team aan ’t werk…

Intussen deden de vrijwilligers van het Consuminderhuis Parkstad enorm hun best om het ons en iedereen naar de zin te maken. Er was weer volop soep, koffie en koek en veel gezelligheid rond die tafel, alsook tussen de reparateurs onderling.

Er waren 30 reparatievragen, waaronder ook een paar van het Consuminderhuis zelf. Een reparatie werd ingediend door het WDR-team en was fake. Een gesaboteerde dvd-speler, waarvan de fout gemakkelijk opgespoord kon worden door Jacques. Voor de film dit keer, want in werkelijkheid kan een reparatie langer dan een uur duren.

Corry en Wiepkje

Er waren 19 reparaties voor elektrische apparaten, waaronder ook lampen. Het was leuk om te zien (op de vernieuwde inschrijvingsformuliertjes met merk en geschat productiejaar) dat een elektrische blikopener uit de jaren ’60/’70 het na kabelvervanging gewoon weer doet.
4 fietsreparaties, 2 anders (slijpen van schop en schoffel, vastzetten van wiebelende staande lamp) en 6 naaireparaties, waarvan 1 opmerkelijke, waar de klant heel blij mee was: een gat in een zwart fijnwollen vest zou er niet mooier op zijn geworden met de woolfillertechniek. Corry heeft het gat bewerkt alsof het een nylonkous was. Heel fijntjes en bijna onzichtbaar gemaasd. Het andere gaatje kan de klant nu zelf repareren.

23 gelukte reparaties, 6 aanbiedingen konden niet worden gerepareerd, 1 half/advies, 1 boormachine-reparatie is meegenomen naar huis.

Al met al kunnen we terugkijken op een bijzondere, geslaagde middag!