Het is een regenachtige ochtend, de straat is afgesloten maar desondanks weten toch veel mensen de weg naar het repaircafé te vinden.
Door het berichtje in de Via, of door te zoeken op internet of zelfs op advies van elektronicawinkels die niet meer aan repareren willen beginnen komen de mensen bij ons Repaircafé terecht. Sommige mensen zijn bekend met het Repaircafé en sommigen komen voor het eerst en zijn dan ook heel enthousiast over het initiatief. Ook komt het voor dat mensen binnen komen lopen alleen maar om een kijkje te nemen. Wij geven dan informatie en leggen graag het principe uit van het Repaircafé.
Om 9 uur komen de vrijwilligers binnen en nadat alles in gereedheid is gebracht is er koffie en thee en is er tijd om bij te kletsen. De soezen, gesponsord door Corrie, vallen goed in de smaak.
Er zijn 7 technische vrijwilligers, Corrie onze naaister en 2 gastvrouwen Elly en Gonnie.
Nadat iedereen zijn of haar plaats in heeft genomen gaan om 10 uur de deuren open en stromen de mensen binnen. Door het beperkt aantal vrijwilligers kan natuurlijk niet meteen iedereen geholpen worden. Maar het is warm binnen, er is koffie.
Totaal worden er 26 artikelen aangeboden waarvan er 12 worden gerepareerd, 6 krijgen een advies mee naar huis en komen volgende keer terug of kunnen er zelf mee aan de slag, 8 artikelen kunnen helaas niet meer worden gerepareerd.
Dan zijn er ook nog enkele mensen die niet willen wachten tot er een reparateur vrij is, die verwijzen we dan door naar een ander Repaircafé, Oirsbeek of Kerkrade, of ze kunnen een andere keer terug komen.
Sommige mensen nemen 2 of zelfs 3 artikelen mee om te laten repareren. Wij vragen dan
(als het druk is) wat ze als eerste willen laten repareren. Dit wordt dan geregistreerd en als dat artikel klaar is komt na registratie het volgende aan de beurt. Maar ze moeten dan wel weer aansluiten.
Jammer dat er nog steeds mensen denken dat repareren zo is gepiept, die dan pas om 12 uur of zelfs nog later met een artikel komen. Het open maken van een apparaat kost vaak al heel veel tijd en dan moet er nog gekeken worden wat het euvel is. Daarom nogmaals het advies mensen kom op tijd het kan anders zijn dat je niet meer geholpen kan worden.
Enkele reacties op facebook van tevreden klanten
vanmorgen voor het eerst het repaircafe bezocht. Wat een pracht initiatief scheelt een boel weggooien en veel zaken kunnen gerepareerd worden. Mijn schuurmachientje was helaas op zijn levenseinde maar toch een poging gewaagd (helaas). Dank voor jullie tijd en moeite en vooral veel succes en plezier bij hetgeen deze vrijwilligers doen ! Chapeau !!
Bedankt voor het maken vd stofzuiger, heel blij mee
Rest ons iedereen hele fijne feestdagen te wensen en een duurzaam 2024
Gonnie